Αθήνα, 23 Απριλίου 2016
Αρ. Πρωτ.: 600/2/8-γ
Δε χαρίζουμε τους κόπους, το μόχθο, τον ιδρώτα και το αίμα μας!!
Ως γνωστόν, χθες, απογευματινές ώρες, κατετέθη στη Βουλή από την Κυβέρνηση το σχέδιο νόμου που αφορά την ασφαλιστική – φορολογική μεταρρύθμιση και θα ψηφισθεί το αμέσως επόμενο χρονικό διάστημα.
Από μια πρώτη ανάγνωση των διατάξεών του, φαίνεται ότι επαληθεύονται τα όσα μέχρι σήμερα έχουμε ανακοινώσει – καταγγείλει, περί ενός νομοσχεδίου καταιγίδα που μας αγγίζει όλους, κατεδαφίζει τη Δημόσια και Κοινωνική Ασφάλιση, και ισοπεδώνει τις συντάξεις, αφού ανατρέπει τα ασφαλιστικά μας κεκτημένα, δεν λαμβάνει υπόψη του τις ιδιαιτερότητες του Κλάδου μας, οι οποίες μεταφράζονται σε εκατοντάδες νεκρούς και τραυματίες συναδέλφους μας εν ώρα υπηρεσίας, εξομοιώνοντάς μας με τους υπόλοιπους Κλάδους του Δημόσιου και Ιδιωτικού Τομέα, χωρίς αυτό να συνεπάγεται ότι δε σεβόμαστε τις δικές τους ιδιαιτερότητες. Επίσης, το εν λόγω νομοσχέδιο μειώνει περαιτέρω το εισόδημά μας, τόσο μέσω της αύξησης των ασφαλιστικών εισφορών, όσο και μέσω των νέων φορολογικών επιβαρύνσεων που επιφέρει αδιακρίτως στους εργαζόμενους. Τις αιτιάσεις μας αυτές ήρθε να επιβεβαιώσει πλήρως το Ελεγκτικό Συνέδριο, το οποίο έκρινε αντισυνταγματικά τα επίμαχα ασφαλιστικά άρθρα του νομοσχεδίου επισημαίνοντας μεταξύ άλλων τα εξής: «Η υπαγωγή με Νόμο σε ενιαίο ασφαλιστικό οργανισμό των Δημοσίων Υπαλλήλων και Λειτουργών με τους λοιπούς εργαζομένους δε συνάδει με τη θέση που το ισχύον Σύνταγμα επιφυλάσσει σ’ αυτούς, δεδομένου ότι αυτή συνιστά συνταγματικό κεκτημένο. Περαιτέρω η ρύθμιση αυτή θέτει ζήτημα αντίθεσης στην αρχή της προστατευόμενης εμπιστοσύνης που απορρέει από το κράτος δικαίου, δοθέντος ότι η υπαγωγή των εργαζομένων στο σύστημα κοινωνικής ή επαγγελματικής ασφάλισης αποτελεί ουσιώδη παράγοντα που εκτιμάται κατά την επιλογή του επαγγέλματος».
Αναρωτιόμαστε άραγε, θα επιμένει η Κυβέρνηση στη ψήφιση ως έχει αυτού του αντισυνταγματικού νομοσχεδίου ή θα σεβαστεί το Σύνταγμα και τους θεσμούς της Χώρας και θα το αποσύρει – τροποποιήσει όπως οφείλει;
Παρά ταύτα και επειδή ο Υπουργός Εργασίας ισχυρίζεται, ότι δήθεν δεν επέρχονται μειώσεις με το ως άνω νομοσχέδιο, θεωρώντας ότι απευθύνεται σε ανθρώπους με μικρές νοητικές ικανότητες και προκειμένου να έχετε σαφή εικόνα του, για το τι ακριβώς επιφέρει αυτό, παραθέτουμε τους βασικούς άξονες, πάνω στους οποίους κινείται και τις επιπτώσεις που προκαλεί. Συγκεκριμένα:
1. Μετονομάζει το ΙΚΑ-ΕΤΑΜ σε Ενιαίο Φορέα Κοινωνικής Ασφάλισης (ΕΦΚΑ), όπου μέσα σε αυτόν εντάσσονται όλοι οι υφιστάμενοι Φορείς Κύριας Κοινωνικής Ασφάλισης, συμπεριλαμβανομένου και των Δημοσίων Λειτουργών.
2. Εισάγει νέο ενιαίο τρόπο υπολογισμού κυρίων και επικουρικών συντάξεων για όλους τους ασφαλισμένους (Δημόσιοι Υπάλληλοι - Σώματα Ασφαλείας, Ένοπλες Δυνάμεις, ΙΚΑ, ΟΑΕΕ κλπ), χωρίς όμως να διαφοροποιούνται οι προϋποθέσεις θεμελίωσης σύνταξης εξ ιδίου δικαιώματος καθώς και τα όρια ηλικίας καταβολής της σύνταξης των Δημοσίων Λειτουργών (Πολιτικοί και Στρατιωτικοί) που ισχύουν σήμερα.
3. Η σύνταξη δεν υπολογίζεται πλέον με βάση τον τελευταίο μισθό και την τελευταία 5ετία, αλλά με βάση το μέσο όρο αποδοχών από το 2002 και μετά. καθώς και με τα κατ΄ ετος ποσοστά αναπλήρωσης. Ειδικότερα η σύνταξη αποτελείται από δύο (2) μέρη, την Εθνική και την Ανταποδοτική, η μεν πρώτη ανέρχεται στα 384€ με 20 έτη υπηρεσίας και η δε δεύτερη κυμαίνεται ανάλογα με τα έτη υπηρεσίας και τα μέσο όρο των μηνιαίων μισθών που κατεβλήθησαν ασφαλιστικές εισφορές ως ανωτέρω. Οι προσκληθείσες εκτιμούμενες μειώσεις, σε σύγκριση με τον υφιστάμενο τρόπο υπολογισμού, θα ξεπεράσουν κατά μέσο όρο το 20% των μεικτών συνταξίμων απολαβών, διατηρώντας σε ισχύ όλα τα αντισυνταγματικά ΛΑΦΚΑ που επεβλήθησαν τα τελευταία έτη, την αυξημένη κράτηση για υγειονομική περίθαλψη (6% επί των κύριων και επικουρικών συντάξεων) και τη νέα φορολογική επιβάρυνση, ήτοι το καθαρό συντάξιμο ποσό θα κυμαίνεται κατά μέσο όρο στα 900€ με 950€ περίπου.
4. Όσοι αποχωρήσουν – διαγραφούν από το Σώμα μέχρι τη ψήφιση του νομοσχεδίου, οι συντάξεις τους θα καταβάλλονται με βάση τον τρόπο υπολογισμού που ίσχυε έως την 31/12/2014 και από 01/01/2019 θα επαναϋπολογιστούν σύμφωνα με τα νέα ως άνω δεδομένα, διατηρώντας αμετάβλητες αυτές με την εισαγωγή προσωπικής διαφοράς, η οποία όμως θα τείνει να εξαλειφθεί με βάση τη μεταβολή του ΑΕΠ και του δείκτη τιμών καταναλωτή από 01/01/2017.
5. Αυτοί που θα αποχωρήσουν – διαγραφούν από το Σώμα μετά τη ψήφιση του νόμου και εντός του έτους 2016, εφόσον ο νέος τρόπος υπολογισμού σε σύγκριση με τον παλαιό δημιουργεί μειώσεις άνω του 20%, θα τους χορηγείται προσωπική διαφορά το ήμισυ της εν λόγω διαφοράς, το έτος 2017 το 1/3 αυτής και το έτος 2018 το 1/4 αυτής.
6. Οι συνταξιούχοι που θα αναλάβουν εργασία μετά τη ψήφιση του νόμου, θα δουν τα ακαθάριστα ποσά των κύριων και επικουρικών συντάξεων να μειώνονται κατά 60%.
7. Δυσχεραίνουν τις προϋποθέσεις συνταξιοδότησης λόγω θανάτου και μειώνονται τα ποσοστά των συντάξεων που τους αναλογούν. Οι συντάξεις χηρείας χορηγούνται κανονικά για τους δικαιούχους συζύγους που έχουν συμπληρώσει το 55ο έτος της ηλικίας τους, για 3 έτη με αναστολή έως τη συμπλήρωση του 67ου έτους της ηλικίας για όσους έχουν συμπληρώσει το 52ο έτος της ηλικίας τους και σε κάθε άλλη περίπτωση καταβάλλεται μόνο για 3 έτη.
8. Δε φαίνεται να θίγεται η μάχιμη 5ετια, αλλά ούτε και τα υπόλοιπα έτη που υπολογίζονται στο διπλάσιο (ΕΚΑΜ – ΤΕΕΜ κλπ)
9. Από 1/1/2017 το ποσό εισφοράς κύριας σύνταξης ασφαλισμένου μισθωτού και εργοδότη ορίζεται σε 20% επί των πάσης φύσεως αποδοχών και κατανέμεται σε 6,67% για τον μισθωτό και 13,33% για τον εργοδότη. Το γεγονός αυτό θα επιφέρει αύξηση των εισφορών και μεταφράζεται σε μείωση των αποδοχών για τους εν ενεργεία.
10. Αλλάζει η εισφορά για ορισμένο χρονικό διάστημα στις επικουρικές συντάξεις και πλέον διαμορφώνεται στα 3,5% επί του συνόλου των αποδοχών, τόσο για τον εργαζόμενο όσο και για τον εργοδότη.
11. Αναφορικά με τα Ταμεία μας (ΤΕΑΠΑΣΑ - ΤΑΛΣ), καταργείται το επαχθές άρθρο 220 παρ. 3 του ν.4281/2014 για τον υπολογισμό των εφάπαξ βοηθημάτων, ξεπαγώνει η καταβολή τους και εισάγεται νέος τρόπος υπολογισμού που περιλαμβάνει, τόσο τις καταστατικές διατάξεις που ίσχυαν μέχρι την 31/12/2014 όσο και τη νέα τεχνική βάση που αναλυτικώς περιγράφεται στο νομοσχέδιο.
12. Με τη νέα φορολογική κλίμακα αφενός αλλά και με το νέο τρόπο υπολογισμού της εισφοράς αλληλεγγύης αφετέρου θα υπάρξει περαιτέρω μείωση των καθαρών αποδοχών μας.
Συναδέλφισσες, Συνάδελφοι,
Με τις παραπάνω επισημάνσεις στα κύρια σημεία του ασφαλιστικού νομοσχεδίου θεωρούμε ότι σας καταστήσαμε κοινωνούς των ανατροπών που επιφέρει αυτό, χωρίς να καταργούνται οι προηγούμενες μνημονιακές μειώσεις αλλά διατηρούν αυτές και επιφέρουν περαιτέρω μειώσεις με ένα αντισυνταγματικό νομοσχέδιο. Μόνο οργή και αγανάκτηση προκαλεί πλέον η αντιμετώπιση που έχουμε από την Κυβέρνηση που προσπαθεί να κάνει το άσπρο μαύρο, αγνοώντας τις μέχρι σήμερα θέσεις και προτάσεις μας.
Τέλος, καλούμε τα κόμματα της Αντιπολίτευσης να πάρουν υπεύθυνη και ξεκάθαρη θέση για το τι προτείνουν και αν προτίθενται να στηρίξουν το αίτημα μας για εξαίρεση από αυτό το ασφαλιστικό έκτρωμα, δεδομένου ότι οι προϋποθέσεις συνταξιοδότησης και το ύψος των συντάξεων σχετίζεται και εκτιμάται κατά την επιλογή του επαγγέλματος.
Η καταψήφιση εκ του ασφαλούς του νομοσχεδίου στη Βουλή δεν μας λέει τίποτα!!
Επειδή χορτάσαμε από λόγια και υποσχέσεις, επειδή πάθαμε και μάθαμε περιμένουμε έργα και όχι λόγια.
Συναδέλφισσες, Συνάδελφοι,
Είναι ώρα ευθύνης και αγώνα για όλους μας είναι ώρα να στείλουμε πιο δυνατό το μήνυμα:
Πάρτε πίσω το Νόμο λαιμητόμο!
Πάρτε πίσω την ασφαλιστική καταιγίδα!!
Οι Πρόεδροι
Π.Ο.ΑΣ.Υ.
|
Π.Ο.ΑΞΙ.Α.
|
Π.Ο.Ε.Υ.Π.Σ.
|
Π.Ο.Ε.Π.Λ.Σ.
|
Ε.Α.Π.Σ.
|
Π.Ε.Α.Λ.Σ.
|
ΓΕΡΑΚΑΡΑΚΟΣ Γρηγόριος
|
ΚΑΤΣΙΑΜΑΚΑΣ Ιωάννης
|
ΣΤΑΘΟΠΟΥΛΟΣ Δημήτριος
|
ΤΣΑΤΣΟΥΛΗΣ Αθανάσιος
|
ΣΤΑΜΟΥΛΗΣ Ιωάννης
|
ΣΑΪΤΑΚΗΣ Δημήτριος
|